fredag 19 maj 2017

Sticka vriden resår, enkelt och lätt!

Tekniknörd som jag är har jag nu suttit och finurlat ut hur en vriden resår kan göras så en slipper de vridna aviga maskorna.

Efter en del provstickning och upprepning kom jag tillslut fram till ett resultat! Denna teknik finns förmodligen redan så jag har väl inte kommit på något nytt. Men jag har aldrig kommit kontakt med det förr..
Denna vridna resår kom jag fram till genom att se er kunder som stickar den aviga maskan, som det kallas enkel avig, easy purl eller lazy purl. Den aviga maskan blir vriden, och då kompenserar det genom att sticka vriden rm, på varvet efter. Först tänkte jag att det bara är att sticka den som en vanlig rm. Men det gick icke..

Det blir olika vridningar på de olika sätten. På bilden nedan kan du se skillnaden. Jag tycker det blir lika snyggt på båda sätten.



Först kommer en film hur vriden resår brukar stickas.

V1 (RS): km. *vriden rm, am*, vriden rm, km
V2 (AS): km, *vriden am, rm*, vriden am, km

Nästa filmklipp visar vriden resår stickas med en s.k easy purl. Observera de räta maskorna på 1.a varvet som stickas med unslag istället för vanligt omslag.

V1: (RS): km, * rm med unslag, Enkel am*, rm med unslag, km
V2: (AM): km, *Enkel am, vriden rm*, Enkel am, km

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar